پایگاه مجازی حضرت جوادالائمه(ع)

javadoleme.blog.ir@chmail.ir
پایگاه مجازی حضرت جوادالائمه(ع)

*اطاعــیـــه مـــهـــــم *

این سایت به هیچ نهاد و مراکزدولتی و غیر دولتی وابستگی ندارد و کاملا شخصی می باشد
مدیر

************************
*ریز نوشت*

توی کربلا تمام داش مشتی ها رفتند به کمک امام حسین(ع) و شهید شدند؛ مقدس ها استخاره کردند، استخاره هاشون بد اومد!
[مرحوم آیت الله مجتهدی]
************************
*ریزنوشت2*

دکتر روحانی:
یکی از درس های کربلا "تعامل سازنده" بود.

قال حسین علیه السلام:
مثلی لا یبایع مثل یزید.
مثل من، هیچ معامله ای با مثل یزید ندارد.
************************
*روزنوشت*
خدا کند آن ها که درس مذاکره از حماسه ی کربلا گرفته اند، از آب ننوشیدن حضرت ابوالفضل(ع) درس تعطیلی آب سنگین اراک را نگیرند...

پیام های کوتاه
تبلیغات
نویسندگان
پیوندها

"روحیه جهادی "

بصیر | دوشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۰۰ ب.ظ
"روحیه جهادی "
مدل و روش مدیریت سرمایه انسانی و به تبع آن تعیین نحوه تعامل انسان ها با نهادهای مصنوعیِ تولید شده از سوی بشر، در هر جامعه ای بر اساس عوامل متفاوتی طراحی می شود. در این فرایند که فرهنگ نقش مهمی در طراحی آن بر عهده دارد، متناسب با هدفی که جامعه و گروه های بزرگ و کوچک برای خود مشخص می کنند، روش مدیریتی و عملکرد، سازماندهی می شود. فرهنگ اصیل اسلامی، متناسب با اهداف متعالی و فطری، شیوه جهادی پیش برد امور را مطرح می کند و دائماً انسان را با تشویق به حفظ آرمان ها و گرفتار نشدن در دام مهلک واقع گرایی محض، امیدوار به آینده می کند و در هرحال او را به یاد رحمت و عظمت حق تعالی می اندازد تا حدی که نا امیدی از الطاف و برکات خداوند متعال (القنوط من رحمۀ الله) را در زمره گناهان کبیره می داند.





مدل و روش مدیریت سرمایه انسانی وبه تبع آن تعیین نحوه تعامل انسان ها با نهادهای مصنوعی تولید شده از سوی بشر، در هر جامعه ای بر اساس عوامل متفاوتی طراحی می شود. در این فرایند که فرهنگ نقش مهمی در طراحی آن بر عهده دارد، متناسب با هدفی که جامعه و گروه های بزرگ و کوچک برای خود مشخص می کنند، روش مدیریتی و عمکلرد، سازماندهی می شود. به عنوان مثال، در حیاتی که تمدن غربی در گذار از مدرنیسم و پست مدرنیسم برای انسان به ارمغان آورده است، برای به دست آوردن هرچه بیشتر دنیا و مافیها، بروکراسی، نظم ماشینی و امنیتی، اعمال اقتدار پلیس و سازمان های اطلاعاتی روز به روز افزایش می یابد و علاوه بر نادیده گرفتن کرامت ذاتی انسان و سرکوب کردن استعدادهای فزاینده او، افراد جامعه را از جهات اخلاقی و تربیتی نیز به انحطاط می کشاند.

از سوی دیگر، با بررسی روش فوق و اَشکال عملکرد افراد، می توان سرعت دستیابی آن ها به اهداف خود را به دقت ارزیابی نمود و برای ارتقاء وضعیت آن نظریه پردازی کرد.

فرهنگ اصیل اسلامی، متناسب با اهداف متعالی و فطری، شیوه جهادی پیش برد امور را مطرح می کند و دائماً انسان را با تشویق به حفظ آرمان ها و گرفتار نشدن در دام مهلک واقع گرایی محض ، امیدوار به آینده می کند و در هرحال او را به یاد رحمت و عظمت حق تعالی می اندازد تا حدی که نا امیدی از الطاف و برکات خداوند متعال (القنوط من رحمۀ الله) را در زمره گناهان کبیره می داند . روحیه جهادی، مستلزم حفظ مداوم شوق و اشتیاق دستیابی به اهداف، بصیرت عمیق و توجه به باطن و عمق امور و استقلال و استعلا در برابر بیگانگان است.

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای، روحیه جهادی را یکی از مهم ترین ابزارهای تشکیل دولت و حکومت اسلامی که خود از گام های اساسی به سوی تمدن سازی اسلامی است می دانند و درباره آن می فرمایند:

" در زمینه‌ی خدمت، کار را باید جهادی کرد؛ جهادی به معنای بی‌قانونی نیست. دوستانی که ما سال ها با خیلی از شماها کار کردیم - با بسیاری از شما برادرها در زمینه‌های مختلف همکاری داشتیم - میدانید روحیه‌ی من را، من آدم دعوت کننده‌ی به بی‌قانونی نیستم؛ بشدّت ضدّ این بی‌قانونی هستم، امّا معتقدم در همان چهارچوب قانون، دو جور میشود کار کرد: یک کار کار مرسوم اداری، یک کار کار جهادی. کار جهادی یعنی از موانع عبور کردن، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، آرمانها را فراموش نکردن، جهت را فراموش نکردن، شوق به کار؛ این کار جهادی است. کار را باید جهادی انجام داد تا ان‌شاءالله خدمت بخوبی انجام بگیرد. "

همچنین از نگاه ایشان جهاد در همه عرصه های زندگی فردی و اجتماعی مانند اقتصاد، فرهنگ، سیاست، تحصیل علم و... معنی می یابد:

"باید دانست که رحمت الهی و کمک الهی بستگی دارد به حرکت و تلاش انسان مؤمن؛ به عمل صالح او. باید در میدان باشیم، باید احساس وظیفه را فراموش نکنیم؛ مجاهدت را فراموش نکنیم؛ جهاد در صحنه‏های مختلف، وظیفه‏ی ماست و ضامن پیشرفت و پیروزی ماست. در صحنه‏ی سیاسی هم جهاد هست، در صحنه‏ی فرهنگی هم جهاد هست، در صحنه‏ی تبلیغاتی و ارتباطاتی هم جهاد هست، در صحنه‏های اجتماعی هم جهاد هست. جهاد فقط جهاد نظامی نیست؛ انواع و اقسام عرصه‏های زندگی بشر، عرصه‏ی جهادند." "هیچ ملتی و کشوری بدون مجاهدت بهترین فرزندانش نتوانسته است از شرّ سلطه‏ی بیگانگان که زشت‏ترین خفّت و خواری برای یک ملت است، خود را نجات دهد. امروز هم مجاهدت جوانان و برگزیدگان در میدانهای دیگر لازم است: در میدان علم و معرفت، در عرصه‏ی تلاش برای خودسازی معنوی و اخلاقی در صحنه‏ی مجاهدت فرهنگی، در رساندن پیام نجات‏بخش انقلاب به دلهای مشتاق، در ایجاد امید و مبارزه با دیو یأس، در مبارزه با تبلیغات دشمنان مستکبر، در استوار کردن وحدت ملی و نزدیک کردن دل ها به یکدیگر."
  • بصیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">