پایگاه مجازی حضرت جوادالائمه(ع)

javadoleme.blog.ir@chmail.ir
پایگاه مجازی حضرت جوادالائمه(ع)

*اطاعــیـــه مـــهـــــم *

این سایت به هیچ نهاد و مراکزدولتی و غیر دولتی وابستگی ندارد و کاملا شخصی می باشد
مدیر

************************
*ریز نوشت*

توی کربلا تمام داش مشتی ها رفتند به کمک امام حسین(ع) و شهید شدند؛ مقدس ها استخاره کردند، استخاره هاشون بد اومد!
[مرحوم آیت الله مجتهدی]
************************
*ریزنوشت2*

دکتر روحانی:
یکی از درس های کربلا "تعامل سازنده" بود.

قال حسین علیه السلام:
مثلی لا یبایع مثل یزید.
مثل من، هیچ معامله ای با مثل یزید ندارد.
************************
*روزنوشت*
خدا کند آن ها که درس مذاکره از حماسه ی کربلا گرفته اند، از آب ننوشیدن حضرت ابوالفضل(ع) درس تعطیلی آب سنگین اراک را نگیرند...

پیام های کوتاه
تبلیغات
نویسندگان
پیوندها

اعلام دستیابی حزب الله به موشک­های «فاتح» را نباید یک «اعلام خبر سرسری» پنداشت، این خبر، پیامی است که حالا طرف اسرائیلی مشغول رمزگشایی آن است.

روزنامه­ «یدیعوت آحرنوت» این موشک­ها را «سلاح برهم ­زننده­ی توازن قوا» خوانده و با اشاره به تغییر رفتار حزب ­الله در جنوب لبنان و در پیش گرفتن سیاست «عکس ­العمل شدید به تحرکات اسرائیل» از سوی این گروه، این خطر را مطرح کرده که ممکن است کار به «جنگ سوم لبنان» منجر شود. [در ادبیات اسرائیلی، به جنگ 33 روزه، جنگ دوم لبنان گفته می­ شود. جنگ اول لبنان، هجوم سال 1982 میلادی است.]

به نوشته­ ی پایگاه اینترنتی شبکه­ ی المیادین، حالا موشک فاتح هم به زرادخانه ­ی موشکی حزب­ الله افزوده شده است. این را جانشین فرمانده هوافضای سپاه، سردار سرلشگر سید مجید موسوی اعلام کرد. خبری در خبرگزاری رسمی فارس. ایرانی ­ها خوب می­ فهمند چه می­ گویند و خوب می­ دانند منظورشان از حرف­ها چیست و چه سیگنال را می ­خواهند بفرستند. مقاومت اسلامی لبنان معمولا عادت ندارد کیفیت و نوع سلاح­ هایی که در اختیار دارد را علنی کند. این قضیه در طرف حامی این گروه یعنی ایران هم به همین شکل است. اما ویژگی ­ها این موشک و توانایی­ هایش در نوع خود بی­ نظیر است. اگر به برخی از این ویژگی­ها بپردازیم شاید معلوم شود که ایران می­خواسته با این خبر، چه پیامی را برای دشمن اسرائیلی بفرستد.

موشک فاتح می­تواند به صورت بسیار بسیار دقیق، اهداف را مورد اصابت قرار دهد. برد آن به بیش از 300 کیلومتر می­رسد، به این معنا که می­توان با آن، تأسیسات هسته­ای دیمونا در صحرای نقب فلسطین اشغالی را هدف قرار داد. این موشک حدودا 500 کیلوگرم مواد منفجره با خود حمل می­کند و سرعتش بیش از یک و نیم کیلومتر در ثانیه است. فاتح همچنین به سیستم هدایت­ شونده ­ی پیشرفته ­ای مجهز است که تا زمان برخورد دقیق به هدفش آن را هدایت می ­کند و احتمال خطا در برخور با هدف را تا پایین ­تر حد ممکن کم می­ کند. ضمن آنکه قابلیت پرتاب از سکوهای ثابت و متحرک را دارد.

سرلشگر سید مجید موسوی در سخنان خود تأکید کرده که قدرت موشکی مقاومت در حدی است که می­تواند هر هدفی در هر نقطه­ ای از سرزمین­های اشغالی را مورد اصابت قرار دهد. ضمن آنکه تأکید کرده مقاومت اسلامی موشک­های فاتح را در اختیار دارد و می­تواند آن را هر لحظه­ ای که بخواهد شلیک کند.

پس این موشک در اختیار مقاومت اسلامی لبنان است و به گفته ­ی این خبرگزاری رسمی ایرانی، تمهیدات برای تجهیز جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی به این موشک­ها هم در جریان است.

این خبر ایرانی در وقتی اعلام شده که منطقه با اوضاعی بحرانی روبه­ روست. منطقه، به قول رئیس جمهور سوریه در همین چند روز پیش، در یک نقطه ­ی عطف حساس قرار دارد. در جبهه ­ی جولان [سوریه] و مزارع شبعا [لبنان] اسرائیل دارد با آتش بازی می­کند. و در عراق و سوریه یک بازی بین ­المللی در جریان است که تیترش و ابزارش داعش است و برخی گروه­های مسلح دیگر. و در وین مذاکرات هسته ­ای در جریان است که به نظر تحلیل­گران، چندان نمی­شود آن را از درگیری بر سر نفوذ در منطقه تفکیک کرد.

پیام ایران رسید، و روزنامه ­ی یدیعوت أحرنوت دریافتش را اعلام کرد. این روزنامه در شماره ­ی اخیر خود، موشک فاتح را از نوع بسیار پیشرفته توصیف کرده و افزود: «این موشک­ها در اسرائیل، سلاح "برهم­ زننده توازن قدرت [بین اسرائیل و حزب­الله]" تلقی می ­شوند. طبق گفته­ ی منابع خارجی، همین مسئله بود که باعث حمله­ ی اسرائیل به کاروان­های سلاح راهی لبنان در خاک سوریه در سال گذشته شده بود.» این روزنامه در ادامه هشدار داد: «اگر ایران حقیقتا موفق شود که این موشک­ها را به دست حزب­ الله برساند، این از نظر اسرائیل یک تحول منفی محسوب می­شود.» تحولی که به گفته ­ی یدیعوت أحرنوت، در هر گونه مقابله ­ای در آینده با حزب ­الله، خودش را نشان خواهد داد.

نکته­ مهم آنکه یدیعوت أحرنوت، در چارچوب بررسی تحولات لبنان به موضوع موشک فاتح پرداخته و آورده بود که در دوره ­ی اخیر، شاهد تغییر رفتار حزب­ الله در جنوب لبنان «و دیگر مناطق برخورد» هستیم، مطلبی که به گفته­ ی این روزنامه باید دقیق­تر مورد اهتمام اسرائیل قرار بگیرد.

این نشریه در ادامه ­ی مطلب خود آورده: «حزب ­الله در چند وقتِ گذشته، سیاست عکس ­العمل شدید نسبت به اسرائیل را در پیش گرفته است» و «هرچیزی که از نظر سید حسن نصرالله دست­درازی اسرائیل به هدفی در حزب ­الله یا دست­درازی به سیادت لبنان بر اراضی­ اش تلقی شود، با عکس­ العمل انتقامی شدید و فوری از جانب او مواجه می­شود، حالا چه این مسئله مرتبط باشد به عملیات ­های اسرائیل برای جلوگیری از تجهیز حزب­ الله به سلاح­های برهم ­زننده­ توازن قوا و چه مرتبط باشد با درگیری­ها در مزارع شبعا.»

طبق نوشته ­­ی این روزنامه: «خطری که در این سیاست جدید حزب­ الله نهفته آن است که هر حادثه ­ی کوچکی ممکن است سریعا از کنترل خارج شده و به "جنگ سوم لبنان" منجر شود، ولو اینکه هیچ­کدام از دو طرف مایل به چنین چیزی نباشند.  چنین اوضاعی نیازمند آمادگی و آماده ­باش کامل در منطقه­ ی آماده ­انفجار شمالِ [اراضی اشغالی] است.»

البته این آماده باش را می­شود در عمل هم مشاهده کرد، جایی که ارتش، بنا به توصیه ­ی جبهه شمالی، سیستم جدیدی از گنبد آهنین را در منطقه­ حیفا مستقر کرده است.

معمای جدید برای دستگاه اطلاعاتی اسرائیل

در راستای همین تحولات، رئیس «مرکز بررسی­ها و ارتباطات عمومی خاورمیانه»، سرهنگ بازنشسته هشام جابر معتقد است که موشک فاتح، سلاحی استراتژیک محسوب می­ شود نه سلاحی تاکتیکی و این سلاح بی ­نهایت مهم، پیشرفتی در زرادخانه ­ی تسلیحات مقاومت به حساب می­آید.

به گفته­ سرهنگ هشام جابر، اگرچه مقاومت در نبردش ضد اسرائیل بر عنصر غافلگیری تکیه دارد (و این چیزی است که به وضوح در جنگ 33 روزه خود را نشان داد) اما اعلام در اختیار داشتن موشک فاتح در چارچوب تقویت بازدارندگی معنا می­شود، خصوصا که حزب­ الله پیش­تر هم اعلام کرده بود که این توانایی را در اختیار دارد که هر نقطه­ ای در سرزمین­های اشغالی را با موشک­هایی با قدرت تخریبی بالا، دقیقا مورد اصابت قرار دهد: «اگر فاتح را به دیگر موشک­هایی که حزب­ الله در اختیار دارد اضافه کنیم، باید بگوییم اسرائیل در حساب­هایش بازنگری خواهد کرد و قبل از هر ماجراجویی در لبنان، ده­ها بار فکر و حساب و کتاب خواهد نمود.»

سرهنگ جابر یادآوری می­کند که از سال 2006 به بعد اسرائیل برای بازیابی اعتبارش و ایجاد آمادگی برای هرگونه عملیات نظامی ضد لبنان، دست به مانور­های نظامی دوره ­ای می­زند و چیزی که در این بین بیش از همه باعث نگرانی ­اش می­شود، موشک­های مقاومت است. خصوصا که سیستم­های سپر موشکی که در اختیار دارد تا الان نمی­تواند (در بهترین حالت) چیزی بیش از سی در صد موشک­های شلیک شده را هدف قرار دهد و طبق یک حساب سرانگشتی از ده­ هزار موشکی که از طرف مقاومت به اسرائیل شلیک خواهد شد، هفت هزار موشک به مسیر خود ادامه داده و به اهدافش برخورد خواهد کرد.

سؤال و معمایی که از امروز در پیش روی اسرائیل است، این است که حزب الله چه تعداد موشک از نسل فاتح در اختیار دارد. به عقیده­ سرهنگ هشام جابر، این مسئله باری اضافه بر دوش دستگاه اطلاعات اسرائیل است که اساسا درگیر آن است که بفهمد آیا حزب الله موشک­های زمین به هوا هم در اختیار دارد یا نه و تا این لحظه هم چیزی جز یک سری حدس و گمان درباره­ی ذخایر موشکی حزب الله در دست ندارد و نه تعداد آنها را به صورت دقیق می­داند و نه مکان­های ذخیره سازی آنها را.

  • مدیرسایت

حزب الله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">