پایگاه مجازی حضرت جوادالائمه(ع)

javadoleme.blog.ir@chmail.ir
پایگاه مجازی حضرت جوادالائمه(ع)

*اطاعــیـــه مـــهـــــم *

این سایت به هیچ نهاد و مراکزدولتی و غیر دولتی وابستگی ندارد و کاملا شخصی می باشد
مدیر

************************
*ریز نوشت*

توی کربلا تمام داش مشتی ها رفتند به کمک امام حسین(ع) و شهید شدند؛ مقدس ها استخاره کردند، استخاره هاشون بد اومد!
[مرحوم آیت الله مجتهدی]
************************
*ریزنوشت2*

دکتر روحانی:
یکی از درس های کربلا "تعامل سازنده" بود.

قال حسین علیه السلام:
مثلی لا یبایع مثل یزید.
مثل من، هیچ معامله ای با مثل یزید ندارد.
************************
*روزنوشت*
خدا کند آن ها که درس مذاکره از حماسه ی کربلا گرفته اند، از آب ننوشیدن حضرت ابوالفضل(ع) درس تعطیلی آب سنگین اراک را نگیرند...

پیام های کوتاه
تبلیغات
نویسندگان
پیوندها

نقشه راه امام باید جلو چشم مان باشد

مدیرسایت | شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۴۵ ب.ظ

افسران - نقشه راه امام باید جلو چشم مان باشد

در بنای آن نظم مدنی و سیاسی دو نکته‌ی اساسی وجود دارد که این دو نکته به هم پیوند خورده است؛ به یک معنا دو روی یک حقیقت است: یکی عبارت است از سپردن کار کشور به مردم از طریق مردم‌سالاری و از طریق انتخابات، و دوّم اینکه این حرکت – که خود از اسلام سرچشمه گرفته بود و هرآنچه ناشی از حرکت مردم‌سالاری و سپردن کار به مردم است – باید در چهارچوب شریعت اسلامی باشد.

در بنای آن نظم مدنی و سیاسی دو نکته‌ی اساسی وجود دارد که این دو نکته به هم پیوند خورده است؛ به یک معنا دو روی یک حقیقت است: یکی عبارت است از سپردن کار کشور به مردم از طریق مردم‌سالاری و از طریق انتخابات، و دوّم اینکه این حرکت – که خود از اسلام سرچشمه گرفته بود و هرآنچه ناشی از حرکت مردم‌سالاری و سپردن کار به مردم است – باید در چهارچوب شریعت اسلامی باشد.

دلدادگان و عاشقان امام خمینی(ره) از سراسر کشور در بیست و پنجمین سالگرد رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی در جوار مرقد نورانی آن حضرت جلوه های کم نظیری از شکوه، ایستادگی، عزت و عشق به آرمانهای انقلاب اسلامی را متجلی ساختند و با آرمانهای آن عزیز سفر کرده پیمانی دوباره بستند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این اجتماع عظیم و پر طراوت، با ریشه یابی و تبیین علت اشتیاق و کنجکاوی روزافزون ملتها به شناخت پدیده پرقدرت و رو به پیشرفت جمهوری اسلامی، «شریعت اسلامی» و «مردم سالاری» برخاسته از این شریعت را دو پایه اصلی مکتب امام خمینی خواندند و با تأکید بر وفاداری ملت و مسئولان به این نسخه «سیاسی ـ مدنی» نوین افزودند: مزاحمت و سنگ اندازی های امریکا و کم رنگ شدن روحیه و جهت گیری نهضت امام بزرگوار، دو چالش اساسی است که ملت ایران با شناخت و غلبه بر آنها، راه پر افتخار و سعادت بخش امام راحل عظیم الشأن را ادامه خواهد داد.

مشروح بیانات حضرت آیت الله خامنه ای بدین شرح است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فی الارضین. رَبَّنا اغفِر لَنا وَ لِاِخوانِنَا الَّذینَ سَبَقونا بِالایمانِ وَ لا تَجعَل فی قُلوبِنا غِلًّا لِلَّذینَ ءامنوا رَبَّنآ اِنَّکَ رَءووفٌ رَحیم، (۱) رَبَّنآ اِنَّکَ ءاتَیتَ فِرعَونَ وَ مَلاءََهُ زینَةً وَ اَموَلًا… رَبَّنا لِیُضِلّوا عَن سَبیلِکَ رَبَّنا اطمِس عَلی‌ اَموَلِهِم وَ اشدُد عَلی‌ قُلوبِهِم فَلا یُؤمِنوا حَتّی‌ یَرَوُا العَذابَ الاَلیمَ. (۲)
قال الله الحکیم فی کتابه: اَ لَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّمآءِ. تُؤتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رِبِّها. (۳)

عرایض خودم را در این روز به‌یادماندنی و مهم، برای شما برادران و خواهران عزیز در سه بخش عرض میکنم: در بخش اوّل، یک واقعیّت مهمّی درباره‌ی جمهوری اسلامی وجود دارد که توجّه به آن واقعیّت برای ما، امروز حائز اهمّیّت است. در بخش دوّم، یک اشاره و شرح توصیفیِ کوتاهی از مکتب ماندگار امام بزرگوارمان عرض میکنم؛ اگرچه درباره‌ی مکتب امام راحل سخن بسیار گفته‌اند و گفته‌ایم و شنیده‌ایم، ولی این توصیف کوتاه در این مقطع برای ما لازم است؛ تصویر کوتاهی از مجموعه‌ی آنچه امام بزرگوار به‌عنوان یک پدیده‌ی بی‌نظیر در دنیای معاصر به‌وجود آورد. بخش سوّم، اشاره به دو چالش مهمّی است که بر سر راه ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی قرار دارد؛ توجّه به این دو چالش، برای درست حرکت کردن ما و درست راه پیمودن ما مهم است.

در بخش اوّل، آن واقعیّتی که به آن اشاره کردم این است که ۲۵ سال از رحلت امام عظیم‌الشّأن میگذرد، ولی شور و اشتیاق برای شنیدن درباره‌ی او و دانستن از او کم نشده است؛ مخصوص کشور ما هم نیست، در دنیای اسلام بلکه فراتر از دنیای اسلام، این واقعیّت وجود دارد. نه‌تنها در کشور ما – که نسل سوّم انقلاب در آن درحال بالیدن است – بلکه در دنیای اسلام، جوانان عصر ارتباطات و عصر اینترنت که با مسائلِ دور از محیط خود براحتی میتوانند ارتباط بگیرند، دنبال این هستند که درباره‌ی مسائل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و درباره‌ی معمار این بنای عظیم، مطالب بیشتری بدانند. پدیده‌ی مردم‌سالاری دینی، نظریّه‌ی ولایت فقیه، مسائلی است که برای محیطهای فکری دنیای اسلام، حائز اهمّیّت و دارای جاذبه است.

دشمنان ما تلاش گسترده‌ای را از روزهای اوّل آغاز کردند و هرچه جلو رفتیم، این تلاش بیشتر شده است؛ از صدها بلکه هزاران ایستگاه تلویزیونی و رادیویی و اینترنتی استفاده کردند برای دشنام دادن به جمهوری‌اسلامی و به بانی بزرگ آن و به طرف‌داران آن. خود این مطلب به ما کمک کرده است، یعنی حسّ کنجکاوی را در مستمعان و مخاطبان در سراسر دنیا برانگیخته است؛ میخواهند بدانند که علّت این‌همه دشمنی‌کردن و سنگ‌پرانی کردن و لجن‌پراکنی کردن چیست، و آن حقیقتی که آماج این دشمنی‌ها است، چه ماهیّتی دارد، چه حقیقتی دارد. 

بنابراین دشمنان ما به قصد دشمنی نام ما را بردند و درباره‌ی امام ما و نظام ما سخن گفته‌اند، امّا «اِنَّهُم یَکیدونَ کَیدًا. وَ اَکیدُ کَیدًا»؛ (۴) این را خدای متعال میفرماید؛ آنها با این نیّت، این حرکت وسیع را آغاز کردند امّا در نهایت برای ما یک فرصتی به‌وجود آمد، چون حسّ کنجکاوی مستمعانِ این دستگاه‌ها در سراسر جهان تحریک شد. در کشورهای اسلامی و در منطقه‌ی ما بیداری اسلامی – که احساسات ضدّ استکباری در آن بر هر پدیده‌ی دیگری غلبه داشت – خود نشانه‌ی همان کنجکاوی و پاسخ‌گیری و پاسخ‌یابی است، و این همچنان ادامه دارد. ممکن است دستگاه‌های اطّلاعاتی غربی و آمریکایی این‌جور به بزرگ‌ترهای خودشان گزارش کنند که توانسته‌اند بیداری اسلامی را در منطقه‌ی ما سرکوب کنند. اگر این‌جور خیال کنند، این هم یکی دیگر از خطاهای راهبردی و غلطتحلیل‌کردن‌های دشمنان ما خواهد بود. بیداری اسلامی ممکن است برای مدّتی، در بخشی از دنیای اسلام سرکوب بشود امّا بلاشک ریشه‌کن نخواهد شد؛ گسترش خواهد یافت؛ و این فهم، این ادراک، این دریافت در کشورها و در نسل جوان مسلمان در این منطقه، چیزی نیست که به این آسانی‌ها بتوانند آن را از بین ببرند؛ البتّه تلاش میکنند، تلاشهایشان ممکن است در بعضی از بخشها برای مدّت کوتاهی موفّقیّت‌آمیز هم به نظر برسد، امّا در نهایت ابتر است.

این کنجکاوی که در نسل جوان امروز، در دنیا – بخصوص در دنیای اسلام – درباره‌ی پدیده‌ی مردم‌سالاری دینی وجود دارد، ناشی از این است که جمهوری اسلامی یک پدیده‌ای بود که ۳۵ سال از آغاز ولادت آن گذشت، و در تمام این مدّت ۳۵ سال، با واکنش خشن و خصمانه‌ی قدرتهای مسلّط دنیا مواجه بود: هم واکنش نظامی نشان دادند، هم واکنش تبلیغاتی نشان دادند، هم واکنش خصمانه‌ی اقتصادی نشان دادند – که از اوّل انقلاب تحریمها آغاز شد و روزبه‌روز تا امروز تشدید شده است – [هم] واکنش سیاسی نشان دادند؛ این جبهه‌ی پرقدرت غربی، در مقابل جمهوری اسلامی ۳۵ سال است که هر کاری از دستش برآمده، کرده است؛ تلاش نظامی کرده است، به مهاجمِ نظامیِ به کشور کمک کرده است، دشمنان را در هر نقطه‌ای علیه جمهوری اسلامی حمایت کرده است، تبلیغات پرحجم علیه آن به‌کار برده است، تلاش تحریمی و محاصره‌ی اقتصادی را در اعلی‌ درجه‌ی ممکن و بدون سابقه به‌کار برده است، امّا در مقابلْ جمهوری اسلامی، دربرابر این‌همه هجمه و این‌همه مخالفت خشن و بی‌ملاحظه، هم از بین نرفت، هم دچار محافظه‌کاری نشد، هم به غرب باج نداد، روزبه‌روز هم کشور پیشرفت کرد؛ این آن چیزی است که ماهیّت این کنجکاوی را تشکیل میدهد. قدرتهای درجه‌ی یکِ نظامی و سیاسی و اقتصادی دنیا، دست‌به‌دست هم بدهند علیه یک کشوری، علیه یک حکومتی، ۳۵ سال تلاش کنند، [ولی] آن حکومت علی‌رغم تلاش آنها، نه فقط از بین نرود، بلکه روزبه‌روز قوی‌تر بشود، به آنها باج هم ندهد، به آنها اعتنا هم نکند. در عرصه‌های مختلف، جمهوری اسلامی اقتدار خود را و قابلیّت بقای خود را نشان داد. امروز وقتی به جمهوری اسلامی نگاه میکنند، [می‌بینند] نسل دوّم و سوّمِ انقلاب در این کشور دارای چند میلیون دانشجو، چندین هزار طلبه‌ی علوم دینی فاضل، چندین هزار پژوهشگر و محقّق، چند ده هزار استاد دانشگاه و حوزه، هزاران نخبه‌ی علمی و فکری که بعضی از آنها در عرصه‌ی بین‌المللی نام‌آور و شناخته شده‌اند، هزاران فعّال و نخبه‌ی سیاسی و فرهنگی و تولیدی و اقتصادی؛ واقعیّت جامعه‌ی ما امروز این است. جمهوری اسلامی در میدان علم و فنّاوری، با وجود همه‌ی این تحریمها، ماهواره به فضا میفرستد، موجود زنده به فضا میفرستد و برمیگرداند، انرژی هسته‌ای تولید میکند، در بسیاری از دانشهای نوپدید جزو ده کشور اوّل دنیا قرار میگیرد، شتاب پیشرفت علم در جمهوری اسلامی از سوی مراکز مسئول این کار در دنیا سیزده برابر متوسّط دنیا اعلام میشود، خدمات علمی و فنّی به کشورهای مختلف صادر میکند، با وجود تحریمهای بی‌سابقه یک کشور ۷۵ میلیونی را اداره میکند، در سیاستهای منطقه حرف اوّل را میزند، در مقابل رژیم غاصب و مورد حمایت زورگویان عالم یک‌تنه می‌ایستد، با ظالم نمیسازد و از مظلوم دفاع میکند؛ هر انسان آگاهی به کنجکاوی می‌افتد که این موجود چیست، این پدیده چه پدیده‌ای است با این‌همه دشمنی، و این‌همه توانایی‌های ذاتی و نشانه‌های حیات و بقا؛ ماهیّت این کنجکاوی این است. این حالا در زمینه‌های مسائل علمی و فنّاوری و مانند اینها.

در زمینه‌ی مسائل سیاسی و اجتماعی، جلوه‌ی بالای مردم‌سالاری در این کشور که ۳۵ سال است از انقلاب ما گذشته است، و در طول این ۳۵ سال، ۳۲ انتخابات داشتیم؛ ۳۲ انتخابات سراسری در این کشور به‌وجود آمده است؛ این شوخی است؟ یک نمونه‌ی بی‌نظیر [است]؛ انتخابات‌های جمهوری اسلامی با مشارکتهای بالا – بالاتر از متوسّط و میانگین جهانی و بعضاً بسیار بالاتر؛ شرکت ۷۰ درصدی، ۷۲ درصدی؛ انتخابات‌های ما از این قبیل است – جلوه‌ی مردم‌سالاری‌[ است]. نمونه‌ی بی‌نظیر دیگر دو پدیده‌ای است که ما مردم، با آنها عادت کرده‌ایم امّا برای یک ناظر جهانی فوق‌العاده جذّاب و مهم است، و آن عبارت است از راه‌پیمایی بیست‌ودوّم بهمن و راه‌پیمایی روز قدس در ماه رمضان. جشن انقلاب را مردم به‌طور مداوم، هرسال تا این ۳۵ سال گرفته‌اند، با یک راه‌پیمایی عظیمِ پرشورِ پرشکوه در روزهای سرد پایان بهمن. ما عادت کرده‌ایم و اهمّیّت موضوع و عظمت موضوع به چشممان نمی‌آید امّا ناظر جهانی، اینها را میبیند و برای او بسیار خیره‌کننده است؛ اینها عوامل آن جذّابیّتی است که کنجکاوی‌ها را تحریک میکند و راه نویی را به ذهنهای علاقه‌مندان و افرادی که اهل سؤال و استفسار و تحقیقند، ارائه میدهد. این واقعیّت مهمّ دوران ما است که عبارت است از توجّه و کنجکاوی عمومی در دنیای اسلام از سوی جوانها، روشنفکران، آگاهان و کسانی که اهل فهم مسائلند، نسبت به این پدیده‌ای که در کشور ایران اسلامی، به توفیق الهی و به تأیید الهی تحقّق یافته است و روزبه‌روز رشد کرده است


  • مدیرسایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">